понеделник, 17 февруари 2020 г.

Старите мебели, почистването и петната

Така. Аз съм Деница. Приятно ми е. Занимавам се с много неща и с нищо. Този блог е за любовта към старите мебели, обновяването им, ремонтиране, боядисване и каквото ми дойде на акъла да правя с тях. Също така и за малките ръчно направени декорации за дома и всякакви джунджурии. Обичам да правя разни неща, май съм пристрастена, защото постоянно творя нещо... Занимавам се с мебели от години. Нямам много направени, но бая неща съм изчела и събрала картинки... Доста материали и техники изпробвах през последните 2 години и доста неща научих. Може би ще съм полезна на някого, може би ще дам идеи на други или просто за вдъхновение. Някак за да не става голямо объркване ще спомена, че в момента живея в Шотландия, което по темата си има плюсове, има си и минуси, каквото е такова.Има разлика в материалите тук и в България и като казвам разлики значи разлики, не бих казала, че всички са особено съществени за крайния резултат
Та понеже все трябва да се почне от някъде, аз почвам от средата, няма да говоря за първото ми творение, нито за началото на бояджийския процес, как го правя, какво ползвам и всички тия отговори някак ще си дойдат с темите. 

Днес ще ви представя последната ми работа - стар мръсен и поочукан викториански шкаф.Ето в този вид дойде в къщи. 



Не знам доколко се вижда на снимките, но това е доста мръсна и използвана мебел, някъде от 19ти век е. Първото нещо, което правя със абсолютно всяка мебел е чистенето. Първото чистене което правя винаги е със чиста вода, на няколко пъти. Взимам микрофибърна кърпа и с топла вода бърша всичко. Когато има нужда от още чистене - пръскам с обезмасляващ препарат, такъв за чистене на кухня или алтернативата на Meglio тук. Ако е нещо по-малко нося направо под душа и мия със сапун, въобще целта е да не се ползват много химикали поне докато не стане нужда. За мен това е важно, химията определено не е полезна ясно, но освен това може да се получат разни нежелани реакции между модерната химия и античните продукти, което да ни доведе  главоболия с по-нататъшната работа но  и истински, за което имам много лош опит, но друг път ще разказвам ако се сетя. Та за чистенето на стари мебели доста често ползвам белина. Винаги след предишните процедури ако реша, че не са били достатъчни, винаги на добре изплакнати от други препарати повърхности и се старая да го правя с маска и на широко отворени прозорци /освен това разреждам белината с вода, сипвам в спрей-бутилка, пръскам и изчезвам докато не се уталожи, това не се диша както знаете. Белината си има своите предимства - премахва миризми доста успешно, особено на мухъл и плесен, дезинфекцира добре. Но! ако няма да боядисвате внимавайте и ако е неообходима белина почистете на няколко пъти с напоен с белина парцал вместо да пръскате. Белината избелва, при това в дълбочина и ако ще запазвате дървото може да ви изиграе номер и да остави петна. ... Това за чистенето, ползвала съм оцет, лимони, сода, спирт, разредител, лакочистител  водоструйка и въобще каквото ми е трябвало. За този шкаф само до обезмаслителя опрях. Ей така се стичаше викторианската мръсотия по дървото и оставяше прилично чисто дърво.    Тъй като работя в къщи и времето не става за изнасяне и шкуркане навън в случая минах плота и чекмеджето с препарат за премахване на бои и лакове, какъвто тук има на водна основа и не мирише много силно. За вратичките не ми и трябваше, тях ги минах с шкурка съвсем лекичко, всичко останало е за боядисване, така че няма значение. Минах демек всичко с шкурка, но бая вяло, колкото да понадере повърхността за да може да се хване боята.

 Обикновено си анализирам мебелите докато ги чистя и шкуркам и си решавам кое как да направя, мисля кое как е било направено и се опитвам да предрека какви проблеми може да ми създаде. При този тип мебели петната които избиват в боята са сериозен проблем. Едно заради оцветителите за дърво, които са ползвали и второ, което в случая беше водещо - заради факта, че е старо дърво и е пре-пресъхнало. В случая червенина нямаше, каквото имаше по скоро кафеникаво се изми с почистването, но докато шкурех, колкото и лекичко да е го усетих този фин жълтеникав прах, които никога не се маха колкото и да чистиш с мокър парцал.  Аз все пак реших да сложа първия пласт боя ... сложих и втория и петната разбира се си останаха на тази снимка си личи първия пласт, втория и където съм мацнала с четката току що бялата боя колко е по-бяла, т.е. пожълтява почти веднага. 

Истината е, че аз въобще реших да не се занимавам да избегна този ефект bleeding му викат на английски, а да го използвам, защото все пак е на цялата повърхност и вместо да използвам боя в цвят "Антично бяло", "Старо бяло" и т.н.,, аз просто мога да си ползвам обикновено бяло и то да си се състари. Така или иначе от този шкаф няма да стане нещо нечувано, защото е бая понабит, страниците му са като удряни с чук на места /вижда се и на горната снимка/ и въобще трябва да придобие мръсен селски стил. Запълних само големите дупки и си го боядисах смело. Придоби цялостно жълтеникав оттенък, като да съм миксирала няколко оттенъка на "старо бяло" и бяло.  Утре ще ви го покажа завършен

Какво да правим с петната когато не ги искаме? Както казах това са стари оцветители за дърво предимно както и на пресъхналото дърво прахта. Минете повърхността със спирт, ова доста ще почисти, но ще остане.  Има няколко продукта направени специално за тази цел от производителите на бои за мебели, повечето от тях са достатъчно скъпи за да не съм ги пробвала. Zinser имат много добър праймер/грунд за такива петна, може би и в БГ е сравнително скъп ако въобще го има.
Аз съм пробвала различни други праймери, тези на водна основа рядко вършат работа, понякога на втори пласт става.  Грундове на маслена основа обикновено вършат работа и после си слагам водните бои спокойно отгоре без притеснение. Лаковете за дърво на водна основа по-често вършат работа, зависи от лака. Хората пишат, че с полиуретанови лакове на маслена основа винаги става, но аз нито веднъж не съм опитала това, много ми е миризливо и трябва навън да се прави, а и съхне бавничко. Пробвах с полиуретанов на водна основа - стана.

Друг вариант е да се замислите за тъмен цвят, тогава няма значение дали има или не петна, но разбира се рядко си взимаме мебели просто за да ги боядисаме някакъв цвят, обикновено цвета и вида са решени предварително

 Има обаче едно нещо, което знам, че има в БГ и може би не е евтино, но не е и непоносимо скъпо - French Polish направено е от Шеллак /Shellac/, което пък е 100% натурален продукт съдържащ смола и се разтваря с етилов алкохол. Френския полиш е готово разтворен шеллак, мирише на спирт и съхне за 10 минути. Реално това е лак за мебели който се нанася по специален начин и си е продукт ползван стотици години. Един, максимум два пласта нанесени с гъбичка, парцалче или четка е достатъчно за да спре появата на петна, може да се ползва със всякакви бои на водна основа, може да се ползва спокойно върху първия пласт боя или праймер/грунд и може да се боядисва върху него съвсем спокойно. Самия той може да си се ползва и като грунд. Има и един огромен плюс - запечатва лоши миризми. Също е мнооого полезен ако ще оцветявате дърво с байцове и т.н., особено за меко дърво като чама. При мен една бутилчица от 500 мл. изживява 4-5 ползвания в зависимост от размера и говорим за първи пласт. Това нещо може да се ползва и като завършващ пласт, не пожълтява с времето, а който се научи да "лакира" с него просто е №1 за мен за перфектен завършек, няма нищо общо с лаковете, освен това е и доста устойчиво и съвсем натурално ... става и за вегани, не съдържа глутен, захар  изкуствени оцветители и консерванти

Това от мен за днес. Тия дни ще пусна и завършения шкаф 

Благодаря за отделеното внимание 


 

2 коментара:

  1. Дени, би ли обяснила малко повече за вида боя, която смяташ да ползваш. Плътна ли смяташ да я направиш или с протъркан ефект?

    Гео

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря ви за информацията-ясна, разбираема и за начинаещи!Следя ви с интерес и с нетърпение ще чакам следващите ви публикации!

    ОтговорИзтриване